VAŽNOST ČITANJA U PREDŠKOLSKOJ DOBI

ČITANJE PRIJE SPAVANJA

Uspostava svakodnevnih rituala i rutina izuzetno je korisna i poželjna za bebe i malu djecu. Rituali im omogućuju snalaženje u vremenu. Obzirom da ne poznaju načine mjerenja vremena, svakodnevno redanje aktivnosti ulijeva im osjećaj sigurnosti. Svakodnevno ponavljanje slijeda npr.: večera-kupanje-čitanje-spavanje, ubrzo će djeci omogućiti spoznaju što slijedi nakon čega. Na taj će način shvatiti da nakon čitanja sijedi spavanje što mu daje osjećaj sigurnosti i povjerenje. Uspostavom rituala u ranoj dobi djecu se ujedno i usmjerava i pomaže im pronaći način za uspostavu reda u samostalnom organiziranju aktivnosti.

Ritual čitanja potrebno je učiniti takvim da ga dijete zavoli i da svaki dan jedva čeka vrijeme druženja s knjigom i s onim koji mu čita.

 

ČITANJE BEBAMA

Bebe koje su premale da bi razumjele priču, može umiriti glas roditelja koji mu čita. Za roditelja i bebu to su trenuci posebne bliskosti, ugode i opuštanja. Za bebe je od iznimne važnosti slušati što više različitih glasova i zvukova, ali i ponavljati ih. Dobro je mijenjati ton, visinu i jačinu glasa prilikom čitanja. Za to izvrsno mogu poslužiti pjesmice u stihovima koje se rimuju. Nije nužno da se slikovnica čita od riječi do riječi. Ponekad slika u slikovnici može poslužiti samo kao osnova za priču ili razgovor. Djeci je poželjno postavljati pitanja koja se temelje na slici iz slikovnice-npr. Ako slika prikazuje medvjeda, pitanje može glasiti:“Misliš li da je ovaj medvjed umoran?“. Razumljivo je da beba neće moći odgovoriti (nego će to učiniti roditelj), ali će  pomoći razvoju bebine slušne osjetljivosti i receptivnog rječnika (koji razumiju).

 

 

ČITANJE MALOJ DJECI

Maloj djeci bit će zanimljivije ako sama odaberu knjigu koja će im se čitati. Na taj način osjećat će se uključenima. Ponekad je mudro izbor suziti na knjige koje i roditelj voli pa će tako moći obostrano uživati. Poželjno je iznova čitati djetetove omiljene knjige. To pridonosi učenju jezičnih struktura, načinima funkcioniranja priče te poboljšava pamćenje. Ukoliko dijete može razumjeti radnju i zna govoriti, dobro je tijekom čitanja knjige s kojom se ono prvi puta susreće, potaknuti ga na razmišljanje o tome što će se slijedeće dogoditi.

 

ČITANJE, PREPRIČAVANJE, RAZGOVOR

Slike u slikovnici uvijek mogu poslužiti za razgovor, a priče za povezivanje priča iz slikovnica s pričama iz stvarnog života. Priče je moguće i prepričati i/ili primjerice izmijeniti završetak kako bi djetetu bilo zanimljivije.

 

Obzirom na sve blagodati koje proizlaze iz čitanja djeci i s djecom, ritual čitanja prije spavanja poželjno je prakticirati još dugo nakon što dijete nauči samostalno čitati.

SAMO 15 MINUTA ČITANJA DNEVNO POMAŽE DJETETOVOM CJELOKUPNOM RAZVOJU !

 

 

Prijedlog slikovnica za čitanje kod kuće:

Kako je šuma dobila most

http://os-jbadalica-graberjeivanicko.skole.hr/upload/os-jbadalica-graberjeivanicko/images/static3/768/attachment/Kako_je_suma_dobila_most_slikovnica.pdf

Priča o životu jednog vretenca

http://www.os-velika-mlaka.skole.hr/upload/os-velika-mlaka/newsattach/889/Kapibara_slikovnica.pdf

Dora i naočale

http://www.korakpokorak.hr/upload/slikovnice/Dora-i-naocale/Dora-i-naocale.html

Naranče za sve

http://www.korakpokorak.hr/upload/slikovnice/Narance-za-sve/Narance-za-sve.html

Bursunsul i Paskualina

http://www.korakpokorak.hr/upload/slikovnice/Bursunsul-i-Paskualina/Bursunsul-i-Paskulina.html

Drvo ima srce

http://www.osnovna-skola-ljudevita-gaja.hr/drvo-ima-srce/?print=pdf

Pismo iz Zelengrada

http://www.os-akovacica-zg.skole.hr/upload/os-akovacica-zg/multistatic/73/Pismo_iz_Zelengrada.pdf