SAVJETI ZA POTICANJE JEZIČNO-GOVORNOG RAZVOJA U VRTIĆKOJ DOBI
U dobi 3-4 godine:
- potičite dijete da riječima izrazi što želi, treba, osjeća... – u svakodnevnim situacijama npr. KOJU MAJICU ŽELIŠ OBUĆI, ŠTO ĆEMO SAD IGRATI, KOGA SMO SAD SRELI i sl.
- pomognite djetetu u postavljanju pitanja, nudite primjere npr. MOGU LI SE JA IGRATI S VAMA
- budite dobar govorni model pravilnim izgovorom (ne oponašajte djetetov način govora)
- zajedno prepričajte protekli zajednički doživljaj (posjet, priču, kupovinu i sl.)
- ukoliko dijete pogrešno upotrijebi padež ili množinu neke riječi, nikad ga ne ispravljajte već odmah u sljedećoj prilici (rečenici) recite pravilan oblik
- čitajte slikovnice i priče dajući pritom djetetu veću ulogu (započnite, a ono samo nastavlja poznate dijelove ili samo pokuša opisati radnju, imenovati...)
U dobi 4-5 godina:
- razgovarajte o prostornim i vremenskim odnosima (na konkretnim, djetetu bliskim primjerima npr. jučer smo bili kod bake, sutra moramo zubaru)
- opisujte pojmove bez da ih imenujete kako bi dijete pogodilo o čemu se radi, potičite dijete da pokuša isto (npr.to je životinja koja ima četiri noge i rep, voli jesti meso i kosti, laje)
- pomozite djetetu da razvrstava pojmove u semantičke kategorije prema zajedničkim obilježjima (voće, životinje, odjeća)
- u poznatim pjesmicama naglašavajte rimu kako bi je dijete prepoznalo; kroz ritam naglašavajte slogove u riječima
U dobi 5-6 godina:
- širite djetetov rječnik novim, apstraktnim pojmovima razgovarajući o njima (npr.ljubav, sreća...)
- dogovarajte s djetetom zajedničke aktivnosti, planirajte i razgovarajte o tome što ćete raditi, kamo ćete ići...
- razgovarajte s djetetom o proteklom događaju, odgledanom crtiću, pročitanoj priči – provjerite koliko je razumjelo događaje, odnose, uzročno-posljedične veze, osjećaje drugih
- razgovarajte o svojim i djetetovim osjećajima
- upućujte dijete na slova u njegovoj okolini-povezujte ih s djetetu bliskim pojmovima (L kao LUKA, T kao TATA)
U dobi 6-7 godina:
- igrajte s djetetom različite govorne igre (smišljanje riječi na zadano slovo, dodajući i drugo zadano svojstvo – da pripada kategoriji životinja, hrane, zanimanja i dr.)
- igrajte se pogađanja zagonetki, pitalica
- igrajte se pamćenja i smišljanja rime
- razgovarajte o novim riječima koje dijete čuje, objasnite ih
- igrajte društvene igre s pravilima, zajedno dogovarajte pravila, ali i tražite od djeteta da ih poštuje...
a više savjeta potražite u materijalu ULOGA RODITELJA U RAZVIJANJU DJETETOVIH PREDVJEŠTINA ČITANJA, PISANJA I RAČUNANJA
Pripremila: Andreja Buhin, prof. logoped
(prema letku izrađenom za Sekciju predškolskih logopeda)